ریاضیات
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
پيوندهای روزانه

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی 92-91


وزیر آموزش و پرورش به مناسبت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 92-91 پیامی صادر کرد


به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن کامل این پیام بدین شرح است،
نسیم پائیزی طبیعت، عطر جان فزای بهار تعلیم و تربیت را در سرزمین سلمان پارسی آن صحابی سرافراز نبی اکرم (ص) پراکنده می کند و حیاتی تازه همراه با شور و نشاط در کالبد کودکان و نوجوانان این مرز و بوم می دمد . مدارس غبار تعطیلی تابستانه را از چهره زدوده ، فرش زرین خود را زیر پای طالبان علم و دانش و معرفت پروردگار می گسترانند تا معلمان متعهد ودلسوز با نور هدایت خویش سرود حق طلبی، دلدادگی ، مهر ورزی ، ولایتمداری ، اعتماد به نفس را در گوش جان آنان ترنم نموده ، آنان را به سوی فتح قله های رفیع دانش و معنویت خود شناسی و خدا شناسی و کسب مراتبی از حیات طیبه رهنمون گردند . بویژه آنکه تقارن این ماه با هفته دفاع مقدس حلاوت آن را دوچندان ساخته که یادآور مجاهدت ،ایثار گری و دلاور مردی های قریب 40 هزار دانش آموز و فرهنگی است که مسیرتعلیم وتربیت اسلامی را به درستی پیموده‌ و جان شیرین خویش در طبق اخلاص نهاده تقدیم جانان نمودند تا من و شما در محیطی امن و آرام به تعلیم و تعلم پردازیم ، سال  تحصیلی نو به سبب برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از سال های گذشته متمایز گشته است، که به برخی از این ویژگی ها اشاره می گردد :
1- تصویب ، رونمایی و صدور دستور اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزشی که برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش از سندی جامع و ماندگار به مثابه قانون اساسی برخوردار گردیده که اجرای بند به بند آن به صورت دقیق از مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که با الهام از مبانی ارزشمند اسلامی تدوین شده و تربیت انسانی وارسته و کسب اقتدار و مرجعیت علمی در جهان را در افق 1404 هدف قرار داده است.
2- تاسیس دانشگاه جامع فرهنگیان و 64 پردیس استانی آن که با هدف ارتقای منزلت و صلاحیت های حرفه ای و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان ، به روز رسانی دانش ، بینش و مهارت معلمان و تربیت معلمانی آگاه ، متعهد ، مسئولیت پذیر در تراز جمهوری اسلامی ایران .
3- استقرار نظام آموزشی جدید و افزایش طول دوره آموزشی ابتدایی به 6 سال با توجه به انعطاف و تربیت پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی که به اعتقاد اکثر صاحب نظران دوران شکل گیری شخصیت است و افزایش کارآیی درونی و اثر بخشی دوره ابتدایی با توجه به همخوانی و هماهنگی ساختار با مراحل رشد و یادگیری کودکان و افزایش ضریب ماندگاری آموخته های دانش آموزان و آموزش مهارت های زندگی و جایگزینی شیوه های تدریس پژوهش محور به جای شیوه های حافظه پرور .

4- حاکمیت رویکرد تربیت قرآنی با توسعه مدارس قرآنی ، راه اندازی کرسی های تلاوت و تفسیر قرآن کریم در مدارس و افزودن یک ساعت آموزش قرآن کریم در تمام پایه های دوره ابتدایی .

5- توسعه مراکز استعداد های درخشان ، مدارس نمونه دولتی شاهد و ایثارگران با هدف ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعداد های برتر، تامین عدالت آموزشی وتکریم فرزندان معزز شهدا و ایثارگران

6- راه اندازی مجتمع های آموزشی و پرورشی روستایی و عشایری و شهری با هدف توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت برابر و هم افزایی علمی و استفاده حد اکثری از ظرفیت های موجود در مدارس اقماری .

7- ساماندهی زمان آموزشی در مدارس با هدف ایجاد زمینه مناسب حضور بیشتر و بهره گیری دانش آموزان از کانون گرم خانواده و اغنای عاطفی آنان و ایجاد فرصت نوسازی، به روز و ارتقای دانش و مهارت های شغلی و حرفه ای برای معلمان

8- توسعه متوازن رشته های فنی و حرفه ای با هدف خود اتکایی علمی و صنعتی کشور در راستای تحقق منویات مقام عظمای ولایت مبنی بر تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی .

9- راه اندازی مدارس تخصصی ورزش ، ساخت سالن های ورزشی و استخر شنابا هدف تقویت ورزش حرفه ای کشور و نیل به جایگاه برتر منطقه و اجرایی شدن طرح های آموزش شنا ، ژیمناستیک ، طناورز، دو ومیدانی و... با توجه به شعار عقل سالم در بدن سالم و تامین سلامت بدن در گرو ورزش همراه با نشاط و تعالی خواهد بود . کسب مدال های رنگارنگ دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی تنها بخشی از دستاوردهای این رویکرد است .

10- تالیف کتب درسی پایه ششم و تغییر محتوای کتب درسی پایه دوم بر مبنای راهبرد های سند تحول بنیادین با رویکرد تفکر محوری و پژوهش محوری. و این همه در سایه عنایات حق تعالی و همدلی و هماهنگی و هم افزایی همکاران گرامی در سراسر کشور فراهم گردیده است.

در خاتمه برخود لازم می دانم از تمامی تلاش ها،مساعدت ها وهمراهی های مسئولان خدمتگزار در بخش‌های مختلف فرهنگی کشور، بویژه فرهنگیان و خانواده های محترم آنان که در طول سال تحصیلی گذشته زمینه رشد و شکوفایی استعداد و توانمندی های کودکان و نوجوانان این مرز و بوم را فراهم ساخته اند ، تشکر نموده وازخداوند منان درخواست نمایم توفیق بهره گیری از این خدمات ارزشمند را درسال تحصیلی جدید نیز به نظام تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران عنایت فرماید. زینت بخش برنامه مهر امسال پاسخ دندان شکن فرهنگیان و دانش آموزان عزیز به توطئه و توهین آمریکائی - صهیونیستی بر علیه فخر عالم بشریت، حضرت محمد مصطفی (ص) می باشد که با شعار حبیبی یا رسول الله .... ، اشهد ان محمد رسول الله ...، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل شکوه اقتدار ایران اسلامی را به رخ استکبار جهانی خواهند کشید
[ چهارشنبه ٢٩ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:۳٧ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

دانشمندان اسپانیایی با انجام بررسی هایی دریافتند اگر مسائل ریاضی را با صدای بلند بخوانیم آسان تر حل می شوند. به گفته محققان دانشگاه گرانادا در تحقیقات خود نشان دادند اگر تکالیف دشوار ریاضی با صدای بلند خوانده شوند می توان به راه حل صحیح آنها به روشی ساده تر دست یافت. بر پایه این تحقیقات....


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ٢٩ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ۸:۳٢ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

عدد هفت عددی است که شاید مثل همه ی عدد های دیگر در نظر ما عادی جلوه کند اما نگرش ما وقتی متبلور می شود که خواص عدد هفت را بدانیم و ببینیم چه «هفت» هایی در زندگی ما وجود دارند و ما در گیر و دار زندگی ماشینی و با بی تفاوتی از کنار آن ها رد می شویم مثلا شاید جالب باشد که بدانیم، رنگین کمان دارای هفت رنگ است .


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ٢۸ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:٥۸ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

در یک پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز

 انسان‌ها ببینند.


ادامه مطلب
[ دوشنبه ٢٧ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:٤۸ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

 

فلش آموزشی ریاضی محاسبه ک.م.م دو عدد

از اینجا دانلود کنید .

 

محاسبه ک م م دو عدد
[ شنبه ٢٥ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:۱۱ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

1-هر عدد که توان آن نوشته نشده است، توان آن یک است.                    a = a١

2- یک به هر توانی که برسد برابر یک می باشد.                               1 =۱a


ادامه مطلب
[ شنبه ٢٥ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:٠٠ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

گفتم:خدایا از همه دلگیرم گفت:حتی من؟ 

گفتم:خدایا دلم را ربودند!گفت:پیش از من؟ 

گفتم:خدایا چقدر دوری؟ گفت:تو یا من؟ 

گفتم:خدایا تنهاترینم!گفت:پس من؟ 

گفتم:خدایا کمک خواستم.گفت:از غیر من؟ 

گفتم:خدایا دوستت دارم.گفت:بیش از من؟ 

گفتم:خدایا انقدر نگو من!

 گفت:من توام، تو من

[ چهارشنبه ۱٥ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:٥۸ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

 سلام به دانش آموزان عزیز و گرامی

 

پویا نمایی از زاویه محاطی و مرکزی 

 

[ سه‌شنبه ۱٤ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:٥٢ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

تابستان با معمای ریاضی

 

مسافر و قطار

 

وقتیکه قطار مسافربری در ایستگاه ترمز کرد پیرمرد که چند دقیقه ای میشد منتظر رسیدن قطار بود خود را در مقابل آخرین واگن قطار دید. قطار مرکب از دو لوکوموتیو بود، یکی در جلو و دیگری در عقب که در بین آنها پنجاه واگن قرار داشت. طول هر واگن هم 15 متر بود.

 

پیرمرد از در عقب آخرین واگن سوار شد و به دنبال صندلی خالی گشت که بنشیند ولی با کمال نومیدی دید که همه ی صندلی ها از ایستگاه های قبلی پر شده اند. تصمیم گرفت به واگن بعدی برود و ببیند آنجا وضع چطور است. چمدانش را زمین گذاشت و به راه افتاد. قطار هم همانموقع حرکت کرد و پیرمرد از پنجره ی واگن دید که قطار دارد از مقابل اداره ی پست شهر عبور میکند.

 

                                                               

 

پیرمرد در واگن بعدی هم صندلی خالی پیدا نکرد و همین طور واگن به واگن جلو رفت تا بیست دقیقه بعد به آخرین آنها رسید. در حالیکه از نیافتن حتی یک صندلی خالی سخت پکر شده بود تصمیم به بازگشت گرفت. تعدادی از مسافرین که ظاهرا" از بسیار نشسته بودن خسته شده بودند به راهرو های قطار آمده  تا بایستند و کمی رفع خستگی کنند. به همین دلیل بازگشت پیرمرد کمی بیشتر طول کشید و نیمساعت شد.

 

وقتیکه به چمدانش رسید چاره ای ندید جز آنکه از چمدان به عنوان صندلی استفاده کند و همانجا روی آن بنشیند تا به مقصد برسد. وقتیکه داشت مینشست از پنجره نگاهی به بیرون انداخت و دید که قطار دارد از روبروی ساختمان شهرداری میگذرد. او میدانست که فاصله ی اداره ی پست تا ساختمان شهرداری دقیقا" 12 کیلومتر است. پیش خود فکر کرد ای بابا به درد سرش نمیارزید، مثل اینکه اگر پیاده رفته بودم زود تر میرسیدم!

  

پیرمرد وقتیکه روی چمدانش نشست سرش را به دیوار قطار تکیه داد و به خواب شد. یک ساعت بعد حس کرد که کسی دارد او را صدا میزند و میگوید که رسیده ایم، بلند شو ! پیرمرد از خواب بیدار شد و چمدانش را برداشت و از قطار بیرون رفت.

 

فاصله ی مبدا تا مقصد برای مسافر پیر ما چند کیلومتر بوده است؟

جواب در ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ۱٤ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:۳٩ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

مراقب باش

 

مراقب افکارت باش که گفتارت می شود

مراقب گفتارت باش که رفتارت می شود

مراقب رفتارت باش که عادت می شود

مراقب عادتت باش که شخصیت می شود

مراقب شخصیتت باش که سرنوشت می شود

 

[ سه‌شنبه ۱٤ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:۳۱ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
نمودار مقسوم علیه های اعدادی که چهار مقسوم علیه اول دارند.

اعدادی مثل 30 و 42 و ... که سه تا مقسوم علیه اول داشتند به شکل مکعب بودند. یا عددی مثل 60 که دو تامکعب بهم چسپیده هست و ... اما عددی مثل 210 (که  توی کتاب بچه ها تجزیه میکنند ) چهارتا مقسوم علیه اول داره نمودارش خیلی جالبه

نمودار مقسوم علیه های عدد 210

 

 

[ سه‌شنبه ۱٤ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ٩:٢٢ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
منوچهر وصال در سال 1291 در شهر تهران دیده به جهان گشود.

وی مقطع دبستان را در شیراز و تحصیلات دبیرستانی را در دارالمعلمین و دبیرستان‌های شرف و رازی تهران به اتمام رساند.


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد.
صفحات دیگر
امکانات وب