ریاضیات
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
پيوندهای روزانه

اعداد 2 و 3 و 4 و 5 را طوری داخل دایره ها قرار دهید که در هر هشت ردیف، مجموع اعداد 14 شود . توجه کنید که هر عدد در هر ردیف فقط یکبار تکرار می شود

 

 

پس از تلاش ...جواب را در ادامه ببینید

 


ادامه مطلب
[ چهارشنبه ٢٧ دی ۱۳٩۱ ] [ ۸:٤۱ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
در این ضرب یک عدد پنج رقمی بدست می آید که داریم:

ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ٢٦ دی ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:٤۳ ‎ب.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

 

مرحله1:یک از اعداد را با یکان عدد دیگر جمع می کنیم.

مرحله2:جلوی عدد بدست آمده صفر می زاریم.

مرحله3: یکان های دو عدد را  در هم ضرب می کنیم.

مرحله4:اعداد مراحل 2 و 3 را با هم  جمه می کنیم.

                 مرحله 4           مرحله 3             مرحله 2             مرحله 1

16×13=      16+3                 190                    18                  208

15×17=      15+7                 220                    35                  255
[ دوشنبه ٢٥ دی ۱۳٩۱ ] [ ٩:٥٩ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

از جمع من تا ضرب تو راهی به جز تفریق نیست

دلخوش به مجذورم نکن اینجا مگر تقسیم نیست

به رادیکال عشق بیا تا بشکند توان من

چیزی نچرخد بهتر است سینوس من – آلفای تو

وای دو اگر عاشق شود بی پرده ایکس دو میشود

چیزی شبیه معجزه با جذر ممکن میشود

گر ایکس داری در سوال جایی برای ترس نیست

در انتهای مسئله دیگر مجال بحث نیست

[ یکشنبه ٢٤ دی ۱۳٩۱ ] [ ۸:۳٠ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
این دو دریای عجیبی است که در قرآن آمده (این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ)
 
در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توان در سجیه دید، این شمالی ترین شهر دانمارک است، جایی که دریای بالتیک و دریای شمال بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این راستا بوجود می آید.
 
 
2
 

ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٢۱ دی ۱۳٩۱ ] [ ٩:۱۸ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

همیشه به یاد داشته باشیم که چهار چیز است که نمی‌توان آن‌ها را دوباره بازگرداند :

1. سنگ ........ پس از رها کردن!

2. سخن ............ . پس از گفتن!

3. موقعیت ... پس از پایان یافتن!

4. و زمان ........ پس از گذشتن!

 

 

[ سه‌شنبه ۱٩ دی ۱۳٩۱ ] [ ٩:۳۳ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

نحوه پیدا کردن تعداد مقسوم علیه های یک عدد با استفاده از تجزیه ی اعداد به حاصل ضرب عوامل اول" از جمله روابطی هست که معمولا در کتب مختلف ویژه مقطع راهنمایی بدون کمترین توضیحی بیان شده است.به همین جهت مناسب دیدم با ذکر چند مثال "در راستای یافتن رابط ه مورد نظر توسط خود دانش آموزان "تا حدودی به توضیح مطلب پرداخته شود.


ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱۸ دی ۱۳٩۱ ] [ ٩:۳٦ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

 

*به نام فراتر از هر چه بی نهایت*

آقای من :تو در نهایتی خواهی آمد که حد تابع دنیا
نیست.تو در کنجی از جغرافیای زمین طلوع خواهی کرد که جواب نهایی تمام معادلات زمین
است.

آقای من : بیا که اوضاع معکوس شده است.منحنی ارزشها
نزولی اکید است.نمودار حرکت ما انسانها پر از اکسترمم شده است.

سرور من : روز هفتم هفته که دلم مشتق شده است،اشتیاق
دیدار تو را با دعای ندبه در هم می آمیزم و با توبه زمزمه می نشینم.زمزمه ای که
واحدهای آن کم است ولی تو آن را می شنوی.

آقا جان: تمام سوالات ذهنم را به صورت دستگاه های  چند معادله و چند مجهولی در آورده ام و برای جوابهای آن راهی جز مبهم بودن نیافته ام.

هر چه به مشتاقان و منتظران تو می نگرم در معادله زندگی هیچ کدام در دنیای حقیقی ریشه ای ندارند مگر در دنیای مختلط فریب و دروغ.

سرور خوبم: با خود عهدمی بندم ،مهر و محبت تو را با نوشتن نام زیبایت بر مقدمه تمام ترسیم شده تدریسم تقسیم کنم و هزار بار بر این سطر نام تو را  در ذکر تمام خوبیهایت ضرب کنم و با دل منتظرم جمع ببندم.

مولای من: سری به سریها و دنباله های منتظرانت بزنیم که سیگمای تمام آنها به ٣١٣ تن می رسد ،چه فاجعه ای است این دنیا ،مگر اوضاع قرینه شود یا محور زندگیها انتقال یابد تا زمینه آمدنت در مختصات دنیا فراهم شود.زمانی که با خود می اندیشم که کدام رابطه و ضابطه باعث خواهد شد بین من و شما زوج مرتب شکل گیرد دیدم و درک کردم که به راستی شرط برقراری این است که اگر مولفه ی اول یکرنگ و صمیمی بود مولفه دوم هم یکرنگ و صمیمی باشد.

اینجا وقتی دلم می گیرد انتظار تو را مدلسازی می کنم .تمام ابعاد ایمانم را در حکم ذره می بینم و آنچه به من آرامش می دهد این است که به هندسه عبادت روی آورم و در مستطیل سجاده سر بر دایره مهر تو گذارم و از خدای تو مهرت را طلب کنم.

باور کن در کلاس درسم بارها گفته ام ،دانش آموز عزیز در فضای نمونه ی زندگی انسانها پیشامدی بنویسید که تعداد منتظران شما رقم بزند .به امید آنکه در بررسی احتمال ظهورت عددی نزدیک به یک ببینم.بارها گفته ام همنهشتی انسان و ایمان وقتی برقرار است که ایمان بین تمام انسانها برقرارباشد و باقیمانده ربا و کذب نیاورد.

اما…. میدانم و خوب میدانم،

تو روزی خواهی آمد که تصاعد خوبیها برقرار باشد،

که ارتفاع عدالت بر قاعده دنیا قابل ترسیم باشد،

که مساحت دنیا فضای پیوسته خوبیها باشد،

که از جمکران تا وادی سهله خط مستقیم عشق باشد،

که انتظار و اشتیاق تنها مجهول مساله انسانها باشد.

*به امید طلوع آقا در بیکران دنیا*

[ شنبه ۱٦ دی ۱۳٩۱ ] [ ٩:۱٧ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

از جمع من تا ضرب تو راهی به جز تفریق نیست

 

دلخوش به مجذورم نکن اینجا مگر تقسیم نیست

به رادیکال عشق بیا تا بشکند توان من

چیزی نچرخد بهتر است سینوس من – آلفای تو

وای دو اگر عاشق شود بی پرده ایکس دو میشود

چیزی شبیه معجزه با جذر ممکن میشود

گر ایکس داری در سوال جایی برای ترس نیست

در انتهای مسئله دیگر مجال بحث نیست

 

[ چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٠٢ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
ایسنا: انگلیس قصد دارد برای آشنایی بیشتر مردم بویژه کودکان با علم ریاضی و دستاوردهای دانشمندان در این حوزه، نخستین موزه و مرکز تحقیقاتی ریاضی این کشور را احداث کند.

جامعه علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات انگلیس (STEM) و کالج سلطنتی لندن حمایت خود را از تأسیس موزه و مرکز تحقیقاتی ریاضی اعلام کرده‌اند.

پروفسور "جان بارو" از دانشگاه کمبریج، "کریس باد" از دانشگاه بث و شماری از محققان دانشگاه لیدز نیز از حامیان پروژه افتتاح موزه ریاضی هستند.

"چارلز کلارک" وزیر کار اسبق انگلیس نیز با هدف حمایت از تأسیس موزه ریاضی، کمپینی برای جمع‌آوری کمک های مالی داوطلبان ایجاد کرده است. بودجه پیش‌بینی شده برای احداث این موزه 50 میلیون پوند اعلام شده است.

حامیان این طرح امیدوارند با افتتاح موزه و مرکز تحقیقات ریاضی در انگلیس، سطح دانش عمومی مردم بویژه کودکان و نوجوانان در حوزه علوم ریاضی افزایش یابد و محلی مناسب برای نمایش میراث دانش ریاضی این کشور ایجاد شود.

بخش های ویژه برای گروه های سنی مختلف شامل گروه های کودک، دانش آموزان، عموم مردم و متخصصان علوم ریاضی در نظر گرفته شده است. در کنار احداث موزه ریاضی، ساخت مراکز فرهنگی از جمله سالن سینما و تئاتر نیز پیش بینی شده است.

از جمله نمونه‌های موفق موزه ریاضی می‌توان به موزه ریاضی «گیسن» آلمان اشاره کرد که سالانه بیش از 150 هزار بازدید کننده دارد.

 

[ دوشنبه ۱۱ دی ۱۳٩۱ ] [ ۸:۱٩ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

روزی یک معلم ریاضی، برای این که شاگردانش را تا آخر جلسه ساکت کند، مسأله ای به آن ها داد که مدت زیادی طول بکشد. معلم ریاضی از دانش آموزان خواست که 1 تا 100 را با هم جمع کنند. بعد از چند دقیقه یکی از دانش آموزان دستش را بالا برد، او جواب درست را به دست آورده بود. آن دانش آموز فهمیده بود که مجموع هر جفت از اعداد 1 و 100 ، 2 و 99، 3 و 98 ،... 101 است، پس نصف تعداد اعداد یعنی 50 را در 101 ضرب کرده بود و جواب را به دست آورده بود. آن دانش آموز، کارل فردریش گاوس نام داشت.

[ شنبه ٩ دی ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٥٥ ‎ق.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

طبیعت عنصر تقارن را عنوان نشانه زیبایی به هنرمند تلقین می‌کند و سپس ریاضی‌دان با کشف قانونمندیهای تقارن به مفاهیم شبه تقارن , تقارن لغزنده می‌رسد و کوبیسم را به هنرمند (نقاش ، شاعر یا موسیقی‌دان) تلقین می‌کند. نغمه‌ها و آواهای موجود در طبیعت الهام دهنده ترانه‌های هنرمندان بوده و ریاضیدانان با کشف قانونهای ریاضی حاکم بر این نغمه‌ها و تلاش در جهت تغییر و ترکیب آنها گونه‌های بسیار متفاوت و دل انگیزی در موسیقی آفریده‌اند. هر زمان که محاسبه درست ریاضی در نوشته‌های ادبی رعایت شده، آثار جالب و ماندگار و نزدیک به واقعیت و قابل قبول برای مخاطب خلق شده است. یکی از نمونه‌های این مساله رعایت توجه صحیح آندره یه ویچ در افسانه ثروتمند فقیر به محاسبات ریاضی در داستان خود می‌باشد (البته بدون وارد کردن محاسبات عددی) که آن را به اثری ماندگار و قابل پذیرش تبدیل کرده است. ترسیمهای هندسی و نسبت زرین کمک شایانی به هنرمندان معمار و برج ساز و … می‌کند.
زیبایی ریاضیات در کجاست؟
در واقع تمامی عرصه ریاضیات سرشار از زیبایی و هنر است. زیبایی ریاضیات را می توان در شیوه بیان موضوع ، در طرز نوشتن و ارایه آن در استدلالهای منطقی آن ، در رابطه آن با زندگی و واقعیت ، در سرگذشت پیدایش و تکامل آن و در خود موضوع ریاضیات مشاهده کرد. یکی از راههای شناخت زیباییهای ریاضیات (بخصوص هندسه) آگاهی بر نحوه پیشرفت و تکامل است. جنبه دیگری از زیبایی ریاضیات این است که با همه انتزاعی بودن خود ، بر همه دانشها حکومت می‌کند و جز قانونهای آن ، همچون ابزاری نیرومند دانشهای طبیعی و اجتماعی را صیقل می‌دهد، به پیش می‌برد، تفسیر می‌کند و در خدمت انسان قرار می‌دهد.

 

[ چهارشنبه ٦ دی ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:٤٢ ‎ب.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
[ سه‌شنبه ٥ دی ۱۳٩۱ ] [ ٢:۱٦ ‎ب.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

چگونگی ساختن مکعب واحد سه بعدی با استفاده از مدل گسترده‌اش را ملاحظه می‌کنید:

 

 

 

 

 

 

 

 

[ دوشنبه ٤ دی ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:٢۸ ‎ب.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

سلام.امروز یه شگفتی ریاضی بسیار جالب آوردم.به شکل زیر دقت کنید:

 

 


ادامه مطلب
[ یکشنبه ۳ دی ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

این اعدادی که میبینید 500 تا عدد اول هستش. همینطور که میدونید اعداد اول خیلی پیچیده هستند مثلا شکافهایی به اندازه دلخواه در آنها وجود دارد


ادامه مطلب
[ شنبه ٢ دی ۱۳٩۱ ] [ ٤:٤٤ ‎ب.ظ ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد.
صفحات دیگر
امکانات وب